Spring naar inhoud

Zeven weken lang geen of minder treinen van en naar Hoofdstation in 2025

Volgend jaar rijden er vanwege werkzaamheden zeven weken lang geen of minder treinen naar het Hoofdstation in Groningen. Het werk aan het spoor start op 16 mei 2025 en duurt tot en met 5 juli van dat jaar. Gedurende deze periode rijden treinen vanuit Assen en Winschoten niet verder dan station Europapark. Reizigers van en naar Leeuwarden, Delfzijl en Eemshaven krijgen vanaf juni met de werkzaamheden te maken. Arriva en NS zetten vervangende bussen in.

Op het Hoofdstation in Groningen wordt al een paar jaar druk gebouwd voor Groningen Spoorzone. Dat is nodig want het station van Groningen gaat straks ruimte bieden aan meer treinen. En voor het eerst ook aan reizigerstreinen die doorrijden. Om van Groningen een ‘doorrijstation’ te maken, moet er veel veranderen aan de sporen en perrons. Sterker nog: eigenlijk moet het hele sporennetwerk op het station opnieuw worden opgebouwd, vertelt Gerrit Wessels, bouwmanager bij ProRail. “In feite gaan we, zowel voor bussen als treinen, van een bovengronds naar een ondergronds station”, verduidelijkt hij. Kortom: oude sporen verdwijnen en nieuwe sporen komen terug. Ook de perrons krijgen een nieuwe plek.

Megaklus

Wessels spreekt van een megaklus. Ze werken straks met man en macht zeven weken lang, 24 uur per dag en zeven dagen per week. Want ze verleggen niet alleen de perrons en sporen, ook slopen ze de blauwe brug in deze periode. De historische perronkappen, die afgelopen jaren zijn gerestaureerd, komen weer op hun plek. Ook de tunnelbak van de busonderdoorgang wordt in deze periode op zijn plek gereden en geplaatst. Kunnen de treinen hier niet langs rijden? Helaas niet, zegt de bouwmanager. “Als we de werkzaamheden hadden opgeknipt, hadden de reizigers alleen maar vaker en langer hinder ondervonden. En dat is het laatste wat je wilt.”

Extra bussen

De werkzaamheden starten op 16 mei. Vanaf dat moment rijden treinen vanuit Assen, Zwolle, Winschoten en Veendam zeven weken lang niet verder dan station Europapark. Voor reizigers betekent dit dat ze op station Europapark moeten in- of uitstappen. Er worden bussen ingezet voor het vervoer van en naar het Hoofdstation, maar de verwachting is dat ook veel reizigers de fiets pakken. “Om het hen zo makkelijk mogelijk te maken worden er extra fietsenstallingen geplaatst.” Vanaf juni zijn er ook werkzaamheden aan de westkant van het Hoofdstation. Treinen vanuit Leeuwarden rijden tot begin juli niet verder dan station Zuidhorn. Ook treinen vanuit Eemshaven en Delfzijl kunnen dan niet op het Hoofdstation komen. Er worden treinvervangende bussen ingezet.

Komende maanden

Ook de komende maanden gebeurt er veel op het station. Een van de klussen waar reizigers mogelijk hinder van zullen ondervinden, zijn de graafwerkzaamheden aan de zuidkant van het stationsgebouw. “Daardoor zullen reizigers tot eind dit jaar om moeten lopen naar hun perron”, zegt Wessels. Verder wordt gewerkt aan het herstel van het verblijf voor buschauffeurs, dat eerder dit jaar door brand werd getroffen. En het nieuwe, ondergrondse reizigersplein nadert zijn voltooiing. Wessels: “Het is de bedoeling dat het plein helemaal klaar is als op 6 juli alle treinen weer gaan rijden. En dat betekent dat de nodige voorzieningen zoals liften, trappen en roltrappen dan ook klaar moeten zijn.”

Einde kopstation

Station Groningen is altijd een ‘kopstation’ geweest. Dat houdt in dat een traject altijd begint of eindigt op het station. Na 5 juli 2025 kan Arriva op de trajecten van de noordelijke lijnen doorrijden. Voor de trein van NS blijft station Groningen het eindstation.

Nieuw vanaf 5 juli

In de spits rijdt de stoptrein vanaf Leeuwarden 2x per uur naar Winschoten waarvan 1x per uur door naar Leer (D). De trein vanuit de Eemshaven rijdt door naar Winschoten als stoptrein.

Groningen Bereikbaar-krant

Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant najaar 2024. Lees de hele krant hier.