Webinar Operatie Ring Zuid gemist? Kijk 'm terug!
Op maandag 18 maart organiseerden Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid een webinar over Operatie Ring Zuid. Ruim 350 deelnemers werden geïnformeerd over de afsluitingen, de werkzaamheden en de maatregelen die worden genomen om de stad zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Ook legden we uit wat je zelf kunt doen om de file te vermijden. Heb je het webinar gemist? Je kunt 'm hieronder terugkijken.
Meer weten?
Heb je nog vragen over Operatie Ring Zuid? Op onze pagina met veelgestelde vragen vind je veel antwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen, neem dan gerust contact met ons op.
Veelgestelde vragen
-
Tijdens Operatie Ring Zuid zijn verschillende rijrichtingen rond het Julianaplein dicht en daardoor is er minder asfalt beschikbaar. Als alle automobilisten met de auto blijven reizen, loopt het verkeer in de stad vast en verwachten we files die uren kunnen duren. Ook de hulpdiensten kunnen dan niet meer goed op hun bestemming komen. Iets wat we met z'n allen willen voorkomen. Daarom is het nodig dat er elke dag 80.000 auto's (20%) minder op de weg in en rond Groningen rijden. Ook dan verwachten we nog vertragingen, maar dan stroomt het verkeer wel beter door. Het advies is daarom om de auto zo veel mogelijk te laten staan in deze periode, thuis te werken als dat kan en de fiets of het OV te pakken naar je werk, school, sport of een bezoek aan de stad.
-
Dat hangt van veel factoren af en is lastig in te schatten. Volgens de verkeersmodellen moet het verkeer, wanneer er 80.000 minder autobewegingen per dag zijn, nog rekening houden met een vertraging die kan oplopen tot 30 minuten. Of dit in de praktijk ook het geval zal zijn, hangt dus af van de drukte op de weg. Ook factoren als pechgevallen en het weer hebben hier invloed op. Meer informatie over deze verkeersmodellen: www.groningenbereikbaar.nl/verkeersmodellen.
-
Bij het in beweging houden van het verkeer werkt Groningen Bereikbaar samen met Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort, Rijkswaterstaat, de gemeente Groningen, de provincie Groningen, de hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) en het OV-Bureau Groningen Drenthe. De verkeerskundigen van deze organisaties vormen het operationeel verkeersteam, dat het verkeer in de stad in de gaten houdt en zo nodig kan ingrijpen. Zij volgen het verkeer in de stad via de informatie die routeplanners versturen, en ook via tellussen in de weg, verkeerskastjes en camerabeelden. Het verkeer beïnvloeden kan onder meer door het anders afstellen van verkeerslichten en door wegen of rijrichtingen af te sluiten.
-
De aanbieders van navigatiesystemen worden door ons geïnformeerd over de aanpassing van ligging van wegen, de afsluitingen en omleidingen. Een deel van die zaken is al overgenomen in de kaarten van een aantal grote aanbieders. Een uitdaging is dat de aanbieders van navigatiesystemen en digitale kaarten hun onafhankelijkheid als groot goed zien en zich niet altijd direct laten sturen door overheden. We hebben goed en constructief overleg met de partij die voor ons alle benodigde aanpassingen en informatie communiceert en verwerkt in die systemen. Vanzelfsprekend blijven we aandringen, zodat alle wijzigingen goed worden verwerkt.
-
In de aangepaste dienstregeling van Qbuzz rijden vanaf de P+R-terreinen in de stad tijdens de ochtend- en avondspits extra bussen. Tussen Groningen en Assen rijden er extra treinen in de spits. De sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden maakt in de spits een extra stop in Zuidhorn zodat er vanuit Zuidhorn 4 treinen per uur in de spits naar Groningen rijden. Arriva blijft wekelijks de capaciteit in de gaten houden en zet langere treinen in als de trein structureel te vol is.