Spring naar inhoud

Sneller groen voor fietsers bij regen en andere verkeerslicht-weetjes

Dagelijks hebben we er in het verkeer mee te maken: verkeerslichten. Of we nu fietsen, lopen, in een bus zitten of autorijden. Voor ons als verkeersdeelnemers voelt een verkeerslicht misschien als een lamp die alleen van groen naar oranje en naar rood springt, en dan weer naar groen. Maar er zit heel veel achter om ervoor te zorgen dat deze lichten het verkeer regelen.

Een verkeerslicht dat op groen springt, net als je aan komt rijden. Dat voelt als geluk hebben. Maar dat is het vaak niet. Zo’n verkeerslicht ‘weet’ dat je eraan komt. In de weg zitten zogenoemde 'lussen': sensoren die registeren dat er een voertuig overheen rijdt. Zo weten ze dat je eraan komt en gaan ze op groen, als dat mogelijk is.

Verkeerslichten afstellen

Bij alle kruispunten zie je grijze kasten staan. Hierin zitten systemen die de verkeerslichten regelen. In een verkeerscentrale komen alle gegevens van alle kruispunten bij elkaar. Met het goed afstellen van een verkeerslicht wordt ervoor gezorgd dat iedereen zo goed mogelijk kan doorrijden en dat het verkeer zo efficiënt mogelijk doorstroomt.

Kort groen

Soms sta je heel lang voor rood licht te wachten en als er dan eindelijk groen licht is, springt hij alweer op rood. Dat voelt niet altijd eerlijk, maar hier kunnen allerlei redenen voor zijn. Op sommige kruisingen is hier bewust voor gekozen, om het verkeer te doseren. Zo wordt voorkomen dat het verkeer verderop alsnog vast komt te staan. Wat ook kan, is dat een hulpdienst of bus zich net heeft gemeld. Het verkeerslicht signaleert dat deze er aankomt en geeft dit voertuig voorrang: de bus of hulpdienst krijgt groen. De andere lichten op de kruising moeten dan snel op rood.

Fietsers sneller groen bij regen

Met fietsers wordt ook rekening gehouden, bijvoorbeeld als het regent. Als fietser wil je dan niet te lang stil blijven staan. Daarom hebben sommige kruispunten in de stad Groningen regensensoren. Als deze regen detecteren, krijgen de verkeerslichten van fietsers sneller groen.

Slimme verkeerslichten

In Groningen en Drenthe hebben we ook vijftien 'slimme' verkeerslichten, zogenaamde intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Er staan er vijf op de westelijke ringweg, acht op de Europaweg in Groningen en twee op de N372 bij Roden en Peize. Deze slimme verkeerslichten krijgen al lang van tevoren informatie over hoeveel voertuigen eraan komen en kunnen hiermee een betere doorstroom regelen. Ze zijn nog in een testfase, maar binnenkort kan iedereen hier gebruik van maken. Wil je meetesten? Dit kan al met de apps Flitsmeister, ZekerOpTijd en RingRing. Daarmee verstuurt je telefoon informatie naar de verkeerslichten die je nadert. Staat het verkeerslicht op rood, dan kun je in de app zien hoe lang je nog moet wachten (let wel op de regels van het gebruik van een telefoon in het verkeer). Bij het uitwisselen van de gegevens via de telefoon, is erg goed gekeken naar de bescherming van de persoonsgegevens van de gebruikers. Het slimme verkeerslicht gebruikt alleen informatie over het aantal voertuigen en de snelheid. Het hoeft niet te weten wie je bent.

Vlogs over verkeerslichten

In de onderstaande twee vlogs gaat Rob Mulder in gesprek met verkeerslichtspecialisten Wilfred IJedema (gemeente Groningen) en Martin van Schoonhoven (provincie Groningen). Rob ontdekt de wereld achter de verkeerslichten.

Vlog 1

Vlog 2