Spring naar inhoud

Slimme verkeerslichten en apps verbeteren doorstroming

De slimme verkeerslichten die afgelopen zomer in Groningen in gebruik zijn genomen, moeten zorgen voor een betere verkeersdoorstroming en minder CO2-uitstoot. Het testen is nog in volle gang, maar de eerste resultaten zijn posi­tief. Automobilisten en fietsers kunnen de doorstroming nu ook zelf bevorderen, door een app op hun telefoon te installeren.

In juni zijn in de stad Groningen vijftien nieuwe intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) aangezet. Ze staan bijvoorbeeld op de westelijke ringweg en bij de Europaweg, onder andere op het kruispunt van de Euro­paweg en het Damsterdiep. Ze zijn geplaatst door Groningen Bereikbaar en Regio Gro­ningen-Assen, samen met de gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe. “Hiermee was provincie Groningen de eerste met volledig gecertificeerde slimme verkeerslichten op straat”, zegt Edwin Papjes, projectmanager verkeerspro­jecten van Groningen Bereikbaar.

Doorstroming

De slimme verkeerslichten zijn onderdeel van het nationale Talking Traffic-pro­gramma, waarin het beter benutten van de bestaande wegen centraal staat. “Normale verkeerslichten werken op basis van de hoe­veelheid verkeer”, legt Papjes uit. “Dat werkt met detectielussen in de weg. Slimme ver­keerslichten kijken niet alleen naar de hoe­veelheid verkeer, maar ook naar wat er ver­derop nog aan komt. Ze delen namelijk de informatie over het verkeer met elkaar. Als een verkeerslicht ‘weet’ dat er nog twee vrachtwagens aankomen, is het slim het licht wat langer op groen te houden.”

Efficiënter

De voordelen van slimme verkeerslichten zijn in theorie rooskleurig. Naast een betere doorstroming van het verkeer, zouden de lichten ook beter voor het milieu moeten zijn. “De vrachtwagens van het voorbeeld hoeven immers niet te remmen en opnieuw op te trekken”, legt Papjes uit. En in de praktijk? Daar is Groningen Bereikbaar de effecten nog volop aan het ontdekken, maar de resultaten van verschillende tests lijken positief. “Vorig jaar is er bijvoorbeeld getest met ambulances. Toen bleek dat een ambu­lance drie keer sneller een druk kruispunt kon passeren.” Ook andere proefprojecten vielen positief uit, zoals bij een omleiding tussen het Julianaplein en het Europaplein in de zomer van 2019. “Verkeerslichten moesten toen drie keer meer verkeer ver­werken, en dat ging goed. De praktijk moet uitwijzen hoe de slimme verkeerslichten op grote schaal werken.”

Apps

De slimme verkeerslichten kunnen ook informatie verwerken van individuele ver­keersdeelnemers. “Automobilisten kunnen hiervoor de app van Flitsmeister op hun telefoon installeren. Deze app stuurt je ver­keersgegevens naar de slimme verkeerslich­ten. Hoe meer informatie zij krijgen over de hoeveelheid en de snelheid van het verkeer, hoe betere keuzes ze kunnen maken. Zelf kun je in de Flitsmeister-app zien wat de kleur van het verkeerslicht is. Flitsmeister wil hier nog een afteller aan toevoegen, zodat je kunt zien hoe snel het verkeerslicht groen wordt. Hou je bij het gebruik van de app natuurlijk wel aan de verkeersregels.”

Voor fietsers is er de app van RingRing. “Deze app zendt een signaal naar het ver­keerslicht, ongeveer 100 meter voor de stopstreep. Daardoor weet het verkeerslicht eerder dat er een fietser aankomt en kan hij deze eerder groen geven. Zelf heb ik het idee dat ik met deze app op zak sneller groen krijg. Maar ik weet niet wat er gebeurt als iedereen die app gaat gebruiken.”

Papjes ziet de toekomst in elk geval positief tegemoet: “Als verkeerslichten meer en betere informatie krijgen, kan het verkeer steeds beter doorrijden.”

Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant van november 2021. Lees de hele krant hier

Foto: Verkeerslichten op de kruising Damsterdiep en Europaweg
Fotograaf: Siese Veenstra