Rijksuniversiteit Groningen: minder met de auto, meer met de fiets
De Rijksuniversiteit Groningen zet fors in op reductie van het autogebruik voor het woon-werkverkeer van medewerkers. Niet alleen om de stad en ook de universiteit bereikbaar te houden, maar ook uit duurzaamheidsoverwegingen: in 2035 wil de RUG CO2-neutraal zijn. Om het autoverbruik terug te dringen, trekt de RUG van alles uit de kast: van een aantrekkelijk(er) privéfietsplan tot een strenger parkeerbeleid.
Dit is een artikel uit de Groninger Ondernemers Courant van december 2022.
De Rijksuniversiteit Groningen telt zo’n 6.700 medewerkers en zo’n 1.600 daarvan gaan regelmatig met de auto naar het werk. Als het aan de RUG ligt, worden dat een stuk minder. Om dat te bereiken, wil de RUG het voor medewerkers aantrekkelijker maken om de fiets te pakken, zo vertelt Dick Jager, Programmamanager integrale duurzaamheid bij de RUG. Hij wijst als voorbeeld op de fietsprivéregeling, waarbij medewerkers via hun werkgever met belastingvoordeel een nieuwe fiets mogen uitzoeken. Die regeling was er al een tijd, maar het bedrag waarvoor medewerkers een fiets mogen uitzoeken wordt verhoogd.
Om te ervaren of een elektrische fiets wat voor hen is, kunnen medewerkers van de RUG een week lang gratis een speed pedelac uitproberen. Volgens Jager is het initiatief, in samenwerking met Groningen Bereikbaar, behoorlijk succesvol. “Van alle deelnemers besloot zo’n 30 procent uiteindelijk zelf ook een elektrische fiets aan te schaffen.” Werknemers die niet zelf een e-bike willen aanschaffen, kunnen er ook altijd nog eentje huren: verspreid door de stad staan 600 elektrische deelfietsen van Bird en Go Sharing die door medewerkers van de RUG en andere onderwijsinstellingen met korting gebruikt kunnen worden.
Strenger parkeerbeleid
Fietsen wordt dus gestimuleerd, vat Jager samen, maar tegelijkertijd wordt het autogebruik ontmoedigd. Jager wijst als voorbeeld op het aangescherpte parkeerbeleid. “We hebben maar een beperkt aantal parkeerplekken en die mogen alleen maar gebruikt worden door medewerkers die ver buiten de stad wonen. Woon je in de buurt dan moet je óf kiezen voor een andere manier van vervoer óf je auto elders parkeren.”
En dan liefst natuurlijk buiten de stad, op een van de P+R-terreinen. Om dat aan te moedigen, kunnen de medewerkers een OV-spitskaart aanvragen, waarmee ze dan buiten de spits met 40 procent korting gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Gezamenlijke initiatieven
Vooruitlopend op de autoluwe Zernike Campus, wat in 2030 een feit moet zijn, wordt ook hier het gebruik van de auto ontmoedigd en het fietsen juist gestimuleerd. De RUG trekt daarbij nauw op met onder andere de Hanzehogeschool, zegt Jager. Zo behoort ‘illegaal parkeren’ op de parkeerterreinen op de Campus tot het verleden. “Je komt als automobilist alleen nog het terrein op als je vooraf bent aangemeld. Ben je dat niet, dan blijft de poort gesloten.”
Als het gaat om mobiliteit en bereikbaarheid trekt de RUG vaker op met de Hanzehogeschool en de andere onderwijsinstellingen in de stad. “De onderwijsinstellingen zitten samen in de werkgroep Onderwijs en Bereikbaarheid, waar ook Groningen Bereikbaar deel van uitmaakt”, zegt Jager. De scholen komen gezamenlijk met initiatieven en acties om de stad zo bereikbaar mogelijk te houden. De Fiets naar je Werk-dag is een voorbeeld van zo’n gezamenlijke actie, maar Jager wijst ook als voorbeeld op komst van de elektrische deelfietsen naar de stad. De bedoeling is ook dat de onderwijsinstellingen elkaar inspireren
Vliegverkeer
De RUG wil niet alleen het gebruik van de auto, maar ook het aantal vliegbewegingen en daarmee de CO2-uitstoot, flink terugdringen. Volgens Jager stapten RUG-medewerkers alleen al in 2019 zo’n 5.000 keer in het vliegtuig voor een buitenlandse afspraak of internationaal congres. Die 5.000 vluchten waren goed voor maar liefst 14 procent van de CO2-voetprint van de RUG. Het aantal vliegbewegingen wordt nu aan banden gelegd, met als doel om tot een daling van minimaal 30 procent van de CO2-emmissie te komen.