Spring naar inhoud

Onderzoek brengt verkeersknelpunten westkant van de stad in beeld

De geplande bouw van 11.000 nieuwe woningen aan de westkant (de “Westflank”) van de stad Groningen leidt tot knelpunten in de bereikbaarheid van dit deel van de stad. Onder meer bij de kruispunten van Ring West met de wijken Paddepoel en Vinkhuizen. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco, in opdracht van de provincie en de gemeente Groningen en de Rijksoverheid. 

Van knelpunten naar oplossingen

Van de resultaten is een interactieve "knelpuntenkaart" gemaakt. De knelpuntenkaart brengt knelpunten voor fietsers, voetgangers, ov-reizigers en autoverkeer in beeld. Op basis van de gesignaleerde knelpunten gaan de drie overheden dit voorjaar samen met Sweco op zoek naar oplossingen voor de bereikbaarheid van het gebied. In juni houden zij daarvoor een informatiebijeenkomst. Datum en plaats worden nog bekendgemaakt.

Ook N355 en rotonde Hoogkerk zijn knelpunten

Het onderzoek laat zien dat ook de doorstroming op de N355 tussen Groningen en Aduard onder druk komt te staan, vooral ter hoogte van de wijk Reitdiep. Twee andere knelpunten zijn de rotondes bij Hoogkerk en het Hoendiep. Ook in de wijk Vinkhuizen ontstaan knelpunten, onder meer door sluipverkeer.

Voor het onderzoek heeft Sweco gebruik gemaakt van computermodellen die voorspellen hoe druk het in 2040 is op routes voor autoverkeer, openbaar vervoer en fiets. Daarnaast is aan bewonersorganisaties, bedrijven, buurgemeenten, het waterschap en experts gevraagd welke knelpunten zij verwachten. Daarbij gaat het behalve om mogelijke files ook om onveilige situaties, geluidsoverlast en om situaties waarin natuur, energievoorziening of landbouw in de knel dreigen te komen. 

Knelpuntenkaart

De drie overheden hebben over die knelpunten de afgelopen maanden al gesproken met buurt- en wijkorganisaties en bedrijven, het waterschap en buurgemeenten. Vanaf vandaag is de knelpuntenkaart online beschikbaar op de website Ring West Verbindt. Via stemvan.groningen.nl kunnen geïnteresseerden aangeven of zij knelpunten missen op deze kaart. Die worden dan nog toegevoegd aan het overzicht.

Afspraken volgen in november

In november 2024 maken Rijk, provincie en gemeente afspraken over de aanpak van de knelpunten in de Westflank van Groningen. Dan verdelen zij ook het beschikbare geld. Het Rijk heeft hiervoor een bedrag van 82 miljoen gereserveerd. Dat geld is opgenomen in het Meerjarenprogramma Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT). Van de regionale partijen wordt eenzelfde bedrag gevraagd. Naar verwachting is meer geld nodig om alle knelpunten in de Westflank te kunnen oplossen. De vraag is dan welke maatregelen voorrang krijgen. Ook daarover wordt in november besloten.

Uitvoering nieuwe werkzaamheden pas over enkele jaren

De uitvoering van nieuwe grote werkzaamheden in de Westflank laat in elk geval nog enkele jaren op zich wachten. Eerst moet het werk aan de zuidelijke ringweg en de omgeving van het Vrijheidsplein zijn afgerond. De plannen voor de Westflank moeten nog verder worden uitgewerkt. Gemeente, provincie en Rijk verwachten de nieuwe grootschalige wegwerkzaamheden aan de westkant van de stad niet veel eerder dan in 2030.