Spring naar inhoud

Onder het spoor door: het busstation verhuist

Op zondag 28 juni verhuizen de bussen in Groningen naar het nieuwe busstation aan de andere kant van de treinsporen. Dit nieuwe busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation is te bereiken via de reizigerstunnel in het station. 

Het overstappen van bus op trein en andersom gaat een stuk makkelijker. De sporen en het busstation liggen een stuk dichter bij elkaar. verder is het een stuk veiliger, de route van de bussen is op het nieuwe station gescheiden van de looproutes. De bussen stoppen langs het perron waar je kunt instappen, net als bij de treinen. 

Tijdsbesparing

De bussen die vanuit het zuiden en westen komen, bijvoorbeeld uit Assen, Emmen, Roden en Leek, zijn straks sneller op het busstation. Dat scheelt je zo een paar minuten reistijd. Door deze tijdsbesparing kan Qbuzz extra bussen laten rijden.

Opening op 27 juni

Op zaterdag 27 juni vieren we feestelijk de opening van het nieuwe busstation, dus kom langs tussen 11.00 en 14.00 uur. Tussen 11.00 en 14.00 uur is er dans, muziek, knutselen, een breakdance‑workshop en zijn en foodtrucks. Daarnaast kun je door de nieuwe busonderdoorgang onder het spoor naar het nieuwe busstation wandelen. En op rolschaatsen, skates of skeelers mag je over het nieuwe busstation rollen. 

Emmaviaduct

Aan de zuidkant van het station gaan door het nieuwe busstation veel meer bussen rijden. Om ervoor te zorgen dat de bussen veilig en snel kan, is vanaf 28 juni de toerit van de Parkweg naar het Emmaviaduct richting het centrum en de afrit vanaf het Emmaviaduct naar de Parkweg vanuit het centrum dicht voor autoverkeer. Voor fietsers en voetgangers is het niet afgesloten.