“Noodscenario’s bleven op de plank”
Terugblik Operatie Ring Zuid
Operatie Ring Zuid was een klus van jewelste, met verkeershinder en omleidingen tot gevolg. Vervelend voor automobilisten, maar mogelijk rampzalig voor partijen waarvoor een goede doorstroming cruciaal is. Hoe is het project voor hen verlopen? “Vlekkeloos. Niet één spoedrit is de laat op de plek van bestemming gekomen”, aldus Ambulancezorg Groningen. Een korte terugblik.
Ambulancezorg Groningen
Vooral voor hulpdiensten, zoals Ambulancezorg Groningen, was het van het allergrootste belang dat ze tijdens Operatie Ring Zuid (ORZ) zonder al te veel hinder of vertraging op de plaats van bestemming konden komen. “Te laat komen is geen optie”, waarschuwde teammanager Paula Benjamins van tevoren al.
En dat gebeurde ook niet, zo blikt de teammanager terug. “Operatie Ring Zuid is voor ons ongelofelijk goed verlopen”, zo laat ze weten. “Niet één spoedrit is in deze periode te laat op de plek van bestemming gekomen. Dat is een geweldig resultaat, en voor ons het allerbelangrijkste.”
Het succesvolle verloop van het project is volgens Benjamins voor een groot deel te danken aan inspanningen van Groningen Bereikbaar. “Wat het verschil heeft gemaakt, is dat de boodschap ‘pak de fiets of het OV’ door zoveel mensen is opgepakt. Daardoor was het een stuk rustiger op de weg, waar wij als Ambulancezorg weer voordeel van hadden.”
Maar ook Ambulancezorg zélf zat niet stil en nam, in overleg met Groningen Bereikbaar, maatregelen om ellende te voorkomen. Zo stond er tijdens ORZ altijd een ambulance bij het Martini Ziekenhuis. “Hierdoor was de zuidkant van de stad eenvoudiger te bereiken.”
Wat het verschil heeft gemaakt, is dat de boodschap ‘pak de fiets of het OV’ door zoveel mensen is opgepakt.
Certe
Ook Certe, dat bloed en ander lichaamsmateriaal zo snel mogelijk naar het lab moet vervoeren, besloot in overleg met Groningen Bereikbaar tot ingrepen. Zo werd bij Certe al maanden voor de start van de operatie een interne werkgroep in het leven geroepen. Aanvankelijk was de bedoeling dat die werkgroep tijdens ORZ elke ochtend bijeen zou komen. Dat bleek uiteindelijk helemaal niet nodig. “Dat werd al snel eenmaal per week en uiteindelijk zelfs een keer per maand”, illustreert Brian Smeenge van Certe. “Dat geeft al aan hoe weinig echte hinder we hebben ondervonden.”
De werkgroep had verschillende scenario’s op de plank liggen voor het geval de auto’s ernstige vertragingen zouden oplopen of zelfs in een gridlock terecht zouden komen. “Verder dan scenario geel, het allerlaagste scenario, zijn we niet gekomen. De zwaarste scenario’s, oranje en rood, hebben we gedurende de hele operatie helemaal niet van de plank hoeven te halen.”
Smeenge: “Dat ORZ zo goed en vlekkeloos is verlopen, zowel voor Certe maar ik denk ook voor de rest van de stad, heeft te maken met de uitgebreide en goede communicatie van Groningen Bereikbaar. Daardoor was iedereen goed op de hoogte van de werkzaamheden en de noodzaak de auto zoveel mogelijk te laten staan.”
Post NL
Ook Caroline Steringa van Post NL is erg te spreken over de aanpak. “Eén grote lofzang voor Groningen Bereikbaar”, reageert ze terugkijkend op ARZ. “Zo’n groot project, dat dan zo vlekkeloos verloopt, dat maken we bij Post NL zelden mee. We werken natuurlijk in het hele land en krijgen dan vaker met grote projecten aan de weg te maken. In die gevallen werden we vrijwel niet geïnformeerd, dan moesten we het zelf maar uitzoeken.”
Hoe anders was dat in Groningen, stelt ze, waar PostNL zo goed mogelijk op de hoogte werd gehouden van aankomende omleidingen en afsluitingen. Heel fijn, vindt Steringa. “Dat gaf ons weer de tijd te anticiperen en maatregelen te nemen.”
Het project Aanpak Ring Zuid was daarmee ook een goede les, stelt ze. “Het project heeft ons geleerd hoe belangrijk goede communicatie is. Door goede communicatie, en een dedicated team, kun je veel ellende voorkomen.”
Zo’n groot project, dat dan zo vlekkeloos verloopt, dat maken we bij Post NL zelden mee.
Technische Unie
Ook Frank Stuitje, manager servicecentrum bij de Technische Unie, is te spreken over de manier waarop Groningen Bereikbaar tijdens ORZ communiceerde. “Wat voor ons als Technische Unie heel prettig was is dat we elke keer al in heel vroeg stadium werden geïnformeerd: wat gaat er gebeuren en wanneer?” Ook werd de Technische Unie geadviseerd om routes van de chauffeurs aan te passen, en de ritten zoveel mogelijk buiten de spits te plannen. “Dat heeft veel vertragingen en dus ellende voorkomen.”