Spring naar inhoud

'Nieuwe Ring West zonder verkeerslichten en grotendeels onder de grond'

​Gedeputeerde Johan Hamster vertelt over de plannen voor Ring West

Terwijl nog volop wordt gewerkt aan de zuidelijke ringweg van Groningen, kijkt de provincie Groningen alvast vooruit naar de westelijke ringweg. Ook deze moet verkeerslichtvrij worden. Een vraaggesprek met de nieuwe gedeputeerde voor verkeer en vervoer, Johan Hamster.

Waarom is het nodig de westelijke ringweg aan te pakken?

“De achterliggende reden is de wens om na de oostelijke, noordelijke en zuidelijke ringweg ook de westelijke ringweg veiliger te maken en het verkeer daar beter te laten doorstromen. Dat is belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad, en voor de hele regio. Dan denk ik aan dorpen in het Westerkwartier en het Hogeland, en zelfs aan de havens aan de Waddenkust. De reden om daar nu echt vaart achter te zetten, is dat aan de westkant van de stad Groningen de komende jaren 11.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Daardoor neemt het verkeer enorm toe. Auto’s, openbaar vervoer, en zeker ook het fietsverkeer.”

Wat is het doel van de aanpak van de westelijke ringweg?

“De westelijke ringweg moet een weg worden waar het verkeer goed doorstroomt, die veilig is en die goed is ingepast in de omgeving. Dat laatste is heel belangrijk, want er wonen nu al 30.000 mensen in de buurt van de westelijke ringweg, en straks nog veel meer.”

Johan Hamster
Gedeputeerde Johan Hamster

Het woonplezier en de leefkwaliteit van buurtbewoners wordt veel groter als je de ringweg onder de grond brengt.

Welke ideeën bestaan er voor de aanpak van de westelijke ringweg?

“De provincie en de gemeente hebben daar vanaf 2017 tot 2020 samen al onderzoek naar gedaan, en dat ook besproken met wijkorganisaties. Een belangrijke uitkomst daarvan is dat iedereen wil dat de weg geheel of gedeeltelijk verdiept komt te liggen. Grotendeels onder de grond dus. Dan kunnen de gelijkvloerse kruispunten weg en stroomt het verkeer over de ringweg beter door. Dan heb je het probleem van de gevaarlijke kruispunten ook opgelost. Je kunt dan ook veilig bovenlangs van de ene wijk naar de andere fietsen of wandelen. Of met de auto, of de bus. Dat ziet er natuurlijk ook veel mooier uit, en het zorgt ervoor dat je het verkeer op de ringweg veel minder hoort. Het maakt het ook mogelijk extra fiets- en wandelpaden aan te leggen tussen Vinkhuizen en Paddepoel. Het woonplezier en de leefkwaliteit van buurtbewoners wordt veel groter als je de ringweg onder de grond brengt.”

Hoe blijven de wijken Vinkhuizen, Paddepoel en Reitdiep verbonden met de ringweg?

“Zoals we het nu zien, komt er voor auto’s een nieuwe aansluiting aan de zuidkant van Vinkhuizen. De bestaande verbinding tussen de Siersteenlaan en de Pleiadenlaan gaat dan bij de Pleiadenbrug over de verdieptering heen. Maar de meeste mensen die van de ene naar de andere wijk reizen, doen dat op de fiets. Daarom is het heel belangrijk dat er tussen Vinkhuizen en Paddepoel/Reitdiepzone ten minste twee nieuwe fietsverbindingen komen. En dat de bestaande fietsverbindingen veiliger worden.”

Hoe ver is de planvorming nu?

“Momenteel doen de provincie en de gemeente samen met het Rijk onderzoek naar de ontwikkelingen aan de westkant van de stad: van de wijk Reitdiep tot aan Hoogkerk. Waar komen alle nieuwe woningen precies? En wat is er nodig om Groningen West bereikbaar en leefbaar te houden? Dat zijn de belangrijkste vragen. Dat onderzoek is eind 2024 klaar. Met dit onderzoek erkent het Rijk dat de westflank van de stad een bereikbaarheidsopgave kent van nationaal belang. Daarom stelt het Rijk 82 miljoen euro beschikbaar voor het ontsluiten van de westflank, waaronder de aanpak van de westelijke ringweg. Een schatting is dat we in totaal ongeveer 275 miljoen euro nodig hebben. Op dit moment hebben we, met de rijksbijdrage erbij, ongeveer tweederde gefinancierd. Dus we moeten zoeken naar extra geld.”

Zo'n groot project gaat in stappen. Ook de besluiten erover. We hopen dat we dat over een jaar of vijf kunnen beginnen, in 2028.

Kunnen omwonenden meepraten?

“Ja. We praten nu al met de buurt- en wijkorganisaties. De komende tijd gaan we ook in gesprek met ondernemers en met andere belanghebbenden, zoals scholen en organisaties voor natuur en milieu. In november openen we een aparte website. Daarop staat alle informatie die we hebben, en kunnen mensen ook vragen stellen en met ideeën komen. In het voorjaar van 2024 gaan we een publieksenquête houden.”

Wanneer wordt er een beslissing genomen over de aanpak van de westelijke ringweg?

“Een eerste belangrijk besluit valt eind 2024. Dan is het onderzoek klaar dat we nu doen. Maar in de jaren erna zijn er meer besluiten nodig. Zo’n groot project gaat in stappen. Ook de besluiten erover.”

Is er al een voorlopige planning? Wanneer kan de aanpak op zijn vroegst beginnen?

“De planning is nog heel voorlopig. We hopen dat we over een jaar of vijf kunnen beginnen, in 2028. Dus het gaat nog wel even duren voor inwoners er iets van merken. Dat is misschien ook een geruststelling. Alle huidige werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zijn dan al lang klaar.”

Meer informatie

Meer informatie over dit project lees je op de website Ring West Verbindt.