Meerdere afsluitingen tegelijk? “Heel vervelend, maar soms kan het gewoon niet anders”
Soms zijn er in en om de stad meerdere afsluitingen en omleidingen tegelijkertijd. Waarom is dat nodig? Kan dat niet anders? En wat doet Groningen Bereikbaar om de stad toch zo goed mogelijk bereikbaar te houden? We legden deze vragen voor aan Hans Vissers, adviseur bereikbaarheid bij Groningen Bereikbaar. “We doen hard ons best de hinder zoveel mogelijk te beperken.”
Inderdaad, soms zijn er in de stad meerdere wegwerkzaamheden en afsluitingen tegelijk. Heel vervelend, maar het kan gewoon soms niet anders, zegt Hans. “Aanpak Ring Zuid loopt al vijf jaar en het duurt nog zeker twee jaar voordat het hele project afgerond is. Het is onmogelijk om zeven jaar lang allerlei andere werkzaamheden en projecten ‘on hold’ te zetten”, vertelt de adviseur. Hij wijst als voorbeeld op onderhoud aan rioleringen en gasleidingen, het aanleggen van een warmtenet of, zoals afgelopen week nog, het onderhoud aan het viaduct op de Hereweg. “Je kunt dat soort dingen niet jarenlang uitstellen.”
Operatie Julianaplein
Dat er in deze periode soms meerdere afsluitingen tegelijk zijn, heeft ook te maken met Operatie Julianaplein, afgelopen voorjaar. Vanwege de verwachte verkeershinder, en om een verkeersinfarct te voorkomen, waren er toen drie maanden lang geen andere afsluitingen in de stad. “Dat was dit voorjaar een bewuste keuze, om de overlast nog zoveel mogelijk te beperken. Maar het betekent wel dat we er niet aan ontkomen dat we deze periode een inhaalslag moeten maken.”
Gigantische puzzel
Het is aan Groningen Bereikbaar de taak alle werkzaamheden aan weg en spoor op elkaar af te stemmen. “Daar doen we ook hard ons best voor”, zegt Hans. Maar een gigantische puzzel is het wel. “We hebben niet alleen te maken met Aanpak Ring Zuid, maar ook met het project Spoorzone en werkzaamheden van partijen als de gemeente en nutsbedrijven. Het gaat om tientallen kleine en ook hele grote projecten bij elkaar. Dan is het echt puzzelen: wat kan er wel, wat kan er niet en welke wegafsluitingen kunnen er absoluut niet tegelijk?”
Verkeerslichten
Het maken van zo’n planning is al een behoorlijke klus. Een volgende uitdaging is het laten doorstromen van het verkeer, met zo min mogelijk vertraging. “Een belangrijk uitgangspunt bij een wegafsluiting is dat de gemiddelde vertraging niet meer dan 10 minuten extra mag zijn. Tegelijkertijd wil je ook dat de hulpdiensten en de bussen vlot kunnen doorrijden”, zegt Hans. Een van de troeven voor een goede doorstroming is bijvoorbeeld het aanpassen van de verkeerslichten, zodat het verkeer op omleidingsroutes langer groen licht krijgt. Maar het kan soms ook gebeuren dat ze juist langer op rood staan. “Soms voelt het daardoor misschien alsof je onnodig lang staat te wachten, maar dat heeft een reden: als je teveel verkeer doorlaat, staat het verderop juist weer vast.”
Omwonenden
Volgens Hans krijgt Groningen Bereikbaar nog wel eens de vraag waarom er niet vooral ‘s nachts gewerkt wordt, zodat het verkeer er overdag minder last van heeft. “Een begrijpelijke vraag, maar we hebben niet alleen te maken met weggebruikers maar ook met omwonenden. Werkzaamheden brengen vaak herrie met zich mee, dus daar zijn omwonenden dan ook niet blij mee.”
Check voor vertrek
Dé tip voor weggebruikers? Check voor vertrek. Hans: "De situatie op de weg verandert steeds; volg dus de actuele informatie over wegafsluitingen op groningenbereikbaar.nl. Minder auto’s betekent minder hinder, dat hebben we tijdens de pandemie wel gezien. Je kunt dus ook overwegen om op een andere manier te reizen en te werken. Werk thuis als het kan of begin wat later. En moet je toch op pad, neem dan eens vaker de fiets of e-bike of reis met het OV en fiets vanaf een P+R-terrein naar je bestemming. Dat is ook nog eens duurzaam. Of reis buiten de spits. Op onze website staan goede tips. Zo houden we Groningen zo goed mogelijk bereikbaar voor iedereen."