Hoe laat je 50.000 bezoekers soepel naar het Stadspark komen?
Er worden weer volop evenementen georganiseerd in de stad Groningen. Alleen al in juni was het Stadspark het decor voor Stadspark Live (19 juni), Hella Mega Tour (22 juni) en Guns ‘N Roses (23 juni). Deze evenementen leveren logistieke uitdagingen op. In korte tijd moet er heel veel verkeer naar een locatie, en later moet al dat verkeer weer weg. Hoe wordt ervoor gezorgd dat dat allemaal soepel verloopt? En hoe kom je als bezoeker zo snel mogelijk op een locatie als het Stadspark?
Mobiliteitsplan
“Vanuit de organisatie van het evenement ligt er sowieso een mobiliteitsplan”, vertelt Martijn Hoogenraad van Groningen Bereikbaar. “Dat is verplicht om een vergunning te krijgen voor een evenement. Het plan gaat over alle zaken op en rond het terrein, zoals borden langs de weg, verkeersregelaars en parkeerplekken.” Groningen Bereikbaar denkt vervolgens mee en regelt zaken buiten het terrein. “Wij zorgen voor digitale borden op de route naar het evenement en letten op eventuele knelpunten in de stad. Ons doel is om de stad bereikbaar te houden, dus we kijken samen met de organisator waar de bezoekers vandaan komen en of we bijvoorbeeld wegen moeten afsluiten.” Tijdens het evenement is er een mobiliteitscentrum op het evenemententerrein. Hierin houden de organisator van het evenement, de gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar de reisbewegingen in de gaten. Zo kunnen ze samen snel reageren op calamiteiten, bijvoorbeeld door de digitale borden te wijzigen of routes aan te passen.
Openbaar vervoer
De organisatie van het evenement is ook verantwoordelijk voor het promoten van het openbaar vervoer. Zo regelen ze bijvoorbeeld Park & Bikes: een plek waar mensen hun auto kunnen parkeren om met de fiets hun weg te vervolgen. En dat is belangrijk, legt Hoogenraad uit, want het is niet de bedoeling dat mensen met de auto richting Stadspark komen. “Daarvoor is er gewoon niet genoeg parkeerruimte. Treinen, (pendel)bussen, fietsen en P+R’s worden dus actief gepromoot.” Het OV-Bureau Groningen Drenthe wordt vervolgens ingeschakeld om ervoor te zorgen dat er genoeg bussen rijden. “De inschatting voor het aantal bussen doen we op basis van het aantal bezoekers en data uit de historie”, legt Jorne Bonte uit, projectleider evenementenvervoer bij het OV-Bureau. “In samenspraak met de organisator, de gemeente en Qbuzz bepalen we waar we extra bussen inzetten.” Arriva en de NS worden hierbij betrokken voor de inzet van extra treinen. Ook staan er bussen en chauffeurs op stand-by als het ergens toch drukker is dan verwacht. Lukt het niet om genoeg bussen in te zetten, dan worden er alternatieven bedacht. Bonte: “Voor enkele concerten hebben we bijvoorbeeld touringcars ingezet voor reizigers die via de speciale Westpoortlocatie of P+R Hoogkerk kwamen. In verband met de TT in Assen waren er die week niet genoeg OV-chauffeurs beschikbaar om dat ook vanuit het openbaar vervoer te doen.”
Pak de fiets of het OV
Een hoop werk achter de schermen dus, maar wat is voor de bezoeker nou de beste manier om erheen te reizen? “Woon je in de stad, pak dan vooral de fiets”, zegt Hoogenraad. “En woon je buiten de stad, reis dan via een P+R of pak de trein of bus. Zo kom je het makkelijkst en het snelst op een evenementenlocatie.”
Groningen Bereikbaar-krant
Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant zomer 2022. Lees de hele krant hier
Foto: OV-Bureau Groningen Drenthe