Spring naar inhoud

'Als er te veel auto's naar de stad komen, staat het verkeer binnen de kortste keren vast'

“Onze uitdaging is tijdens Operatie Julianaplein het autoverkeer in de stad zo veel mogelijk in beweging te houden.” Dat zeggen verkeerskundigen Jeroen Rauwers (Groningen Bereikbaar) en Jos Veneberg (Combinatie Herepoort). Zij hebben daar instrumenten voor, maar als het te druk wordt, lukt dat niet meer. “Als iedereen gewoon in de auto stapt, staat binnen de kortste keren de hele stad vast.”

Bij het in beweging houden van het verkeer werkt Groningen Bereikbaar samen met Combinatie Herepoort, Aanpak Ring Zuid, Rijkswaterstaat, de gemeente Groningen, de provincie Groningen, de hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) en het OV-bureau Groningen Drenthe. De verkeerskundigen van deze organisaties vormen het operationeel verkeersteam, dat het verkeer in de stad in de gaten houdt en zo nodig kan ingrijpen. Zij volgen het verkeer in de stad via de informatie die routeplanners versturen, en ook via tellussen in de weg, verkeerskastjes en camerabeelden. Het verkeer beïnvloeden kan onder meer door het anders afstellen van verkeerslichten en door wegen of rijrichtingen af te sluiten.

Testweekend

In november nog hebben deze organisaties ervaring opgedaan met een grote afsluiting. Toen was gedurende een weekend de A28 in beide richtingen dicht. Het leidde tot flinke verkeersopstoppingen op een paar plekken in de stad, zoals bij de Hereweg en de Paterswoldseweg. “Niet alles ging goed, dat weekend”, beaamt Jeroen. “Er waren problemen met het toelaten van het verkeer vanaf de A28 de stad in. Je kunt de stad dan vergelijken met een buis waar honderd knikkers doorheen moeten. Als ze één voor één de buis ingaan, lukt dat prima. Maar gooi je alle honderd er tegelijk in, dan loopt het vast. Dat was wat er dat weekend gebeurde. Er kwam te veel verkeer te snel de stad binnen. Tijdens Operatie Julianaplein gaan we het verkeer bij de grote toegangswegen gedoseerd toelaten. Bijvoorbeeld door hier doseerlichten te plaatsen, een soort verkeerslichten. Op het Emmaviaduct staat al enige tijd zo’n doseerlicht om te voorkomen dat het kruispunt met de Stationsweg volloopt. We hebben liever dat de file op het Emmaviaduct staat dan op de Stationsweg. Want dan komen ook de bussen stil te staan.”

Zes bewegingen

Het afsluiten van alleen de A28 is kinderspel vergeleken met wat er tijdens Operatie Julianaplein gaat gebeuren. Op het Julianaplein komt het verkeer samen vanuit drie richtingen: Assen, Drachten en Hoogezand. Op dit moment zijn er dus zes ‘bewegingen’ mogelijk: vanuit deze drie richtingen naar de andere twee richtingen. Gedurende de dertien weken van Operatie Julianaplein zijn steeds minimaal twee van de zes bewegingen niet mogelijk, en in het laatste weekend zelfs alle zes niet (zie de tabel). “Het verkeer dat niet via het Julianaplein kan, wordt met grootschalige omleidingen om de stad geleid, zoals via de N33, en via de ringweg van Groningen zelf”, legt Jos uit. “Maar we denken dat een deel van de automobilisten een route door de stad probeert. Bijvoorbeeld automobilisten die vanuit de richting Assen naar de richting Drachten moeten. Ze moeten een lange omleidingsroute nemen en voor je gevoel is dan bijvoorbeeld doorsteken via de Laan Corpus den Hoorn sneller. We kunnen deze weg niet helemaal dichtzetten, maar door verkeerslichten langer op rood te houden, zullen we het verkeer hier gedoseerd toelaten. Dat betekent dan waarschijnlijk een file op de A28 in plaats van in de wijk. En om een opstopping op de dubbele rotonde bij Corpus den Hoorn/Stadspark te voorkomen, zullen we in sommige periodes dit verkeer omleiden via een tijdelijke keerlus bij het Vrijheidsplein.”

Tabel met de zes bewegingen in de zes fases

Adviezen

Jos heeft een duidelijk advies voor automobilisten. “De omleidingsroutes zijn altijd sneller dan de routes binnendoor. Volg de borden en ga in de stad niet op je navigatie af. Bekijk van tevoren wat de afsluitingen zijn, houd rekening met vertraging en blijf uit de spits. Maar het belangrijkste advies blijft: ga niet met de auto als het niet nodig is.” “Dat geldt voor de hele stad Groningen”, vult Jeroen aan. “Dus ook als je niet via het Julianaplein hoeft. De ringweg is de omleidingsroute en daar zal het erg druk zijn. Ook met de auto boodschappen doen aan de andere kant van de stad is geen goed idee. Als iedereen alleen in de auto stapt als het echt niet anders kan, houden we samen de stad bereikbaar.”

Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant van januari 2022 over Operatie JulianapleinLees de hele krant hier

Foto: Jeroen van Kooten