Wethouder De Rook: "Voor langere afstanden is speed pedelec ideaal" › Groningen Bereikbaar

Wethouder De Rook: "Voor langere afstanden is speed pedelec ideaal" › Groningen Bereikbaar

Wethouder De Rook: "Voor langere afstanden is speed pedelec ideaal"

Wethouder De Rook: "Voor langere afstanden is speed pedelec ideaal"

13 oktober

Steeds meer mensen ontdekken de high speed e-bike als alternatief voor de auto. Met een snelheid tot 45 km/uur fietsen ze van en naar hun werk. Ook de Groningse wethouder Paul de Rook test zo'n speed pedelec. We vroegen hem naar zijn ervaringen. "Vooral op langere afstanden, bijvoorbeeld naar de rand van de stad Groningen, is 'ie ideaal. Dan kun je de extra snelheid goed benutten."

Waarom test u de speed pedelec?

"Samen met Groningen Bereikbaar en Groningen Fietsstad kijken we naar de toekomst van mobiliteit. Dat doen we zelf, maar ook samen met het bedrijfsleven in de regio. Eén van de elementen die de mobiliteit in de toekomst kan verbeteren, is de speed pedelec. Dit is een snelle e-bike die 45 km per uur kan halen. We gaan ervan uit dat mensen met een gewone fiets maximaal zo'n 7 kilometer naar hun werk fietsen. Met een speed pedelec gaat die afstand naar 15 of zelfs 20 kilometer. Dan zijn dus meer mensen in de gelegenheid om de auto te laten staan."

"Maar hoe is het fietsen op zo'n snelle e-bike nu als gebruiker? En wat kom je op de wegen tegen? Want fietspaden zijn oorspronkelijk ontworpen voor snelheden van 15 à 20 kilometer per uur. En hoe is de interactie in het verkeer met andere fietsers en met automobilisten? Moeten we naar manieren kijken om de infrastructuur hierop in te richten? Daarvoor test ik nu de Stromer ST2."

Hoe bevalt deze snelle e-bike u?

"Heel goed, al gebruik ik hem niet elke dag. Ik woon op 10 minuten fietsen met een gewone fiets van mijn werk, aan de rand van de binnenstad en ik werk midden in het centrum. Voor die afstand vind ik de speed pedelec minder aantrekkelijk. Fietsen is goed voor je gezondheid. Dan helpt het niet om een gemotoriseerde fiets te pakken in plaats van de gewone. Ook ga je in de binnenstad snel te snel. Dan ben je soms meer aan het remmen dan aan het trappen."

"De speed pedelec is wel ideaal voor de langere afstanden. In Groningen hebben we de infrastructuur goed op orde. Vanaf mijn huis aan de Rivierenbuurt ben ik op de speed pedelec in 10 minuten in Beijum of Lewenborg. Dan plan ik vooraf mijn route om het drukke centrum te kunnen mijden. De speed pedelec is dan ideaal: je bent actief in de buitenlucht en hebt de wind om je hoofd. En over bijvoorbeeld de Sontbrug ligt een lang fietspad, waarbij je de snelheid van de Stromer maximaal kunt benutten. Ik heb 'm nog niet gebruikt voor echt langere afstanden. Maar als ik weer een vergadering in Assen heb, wil ik daar vanuit Groningen naartoe fietsen op de speed pedelec."

"De les is al wel: vergeet 'm niet op te laden. Ik test de Stromer ST2: een hele fijne, comfortabele fiets. Een topmodel. Heel handig: de Stromer heeft sensoren voor diefstalpreventie. Als iemand hem wil verplaatsen, dan begint 'ie te piepen en krijg ik een alert op mijn mobiel. Zulke sensoren lijken me niet alleen handig voor deze snelle e-bike, maar ook voor normale fietsen. Voor mensen kan het een nieuwe aanleiding zijn om te investeren in een kwalitatief goede fiets."

U doet deze maand ook mee met het Low Car Diet. Hoe gaat dat?

"Omdat ik in de stad Groningen woon en werk, gebruik ik altijd al weinig de auto. Nu met de speed pedelec, wil ik voor ritten naar de rand van de stad naar 100% fietsgebruik. Voor langere afstanden pak ik het openbaar vervoer, en als het logistiek lastig is, de dienstauto. De speed pedelec staat op het stadhuis. Ik moedig collega's en raadsleden op het stadhuis dan ook aan: 'hij staat er, gebruik 'm'.