Verbeteringen in busnet Groningen Drenthe › Groningen Bereikbaar

Verbeteringen in busnet Groningen Drenthe › Groningen Bereikbaar

Verbeteringen in busnet Groningen Drenthe

Verbeteringen in busnet Groningen Drenthe

14 maart
Provincies Groningen en Drenthe en Gemeente Groningen investeren opnieuw samen met vervoerder Qbuzz in nieuw materieel. Bestaande Qliners worden vervangen door extra lange bussen, op lijn 11 in Groningen worden drie nieuwe dubbelgelede bussen ingezet en op minder drukke lijnen in Oost-Groningen gaan midi-bussen rijden. Inzet is om in 2014 en de daarop volgende jaren tot besparingen in de exploitatie te komen en het OV-product voor de reiziger tegelijkertijd op peil te houden. De inzet van nieuw en zuiniger materieel betekent ook een grote verbetering in duurzaam en schoon vervoer.

Drie dubbelgelede hybride bussen

Op lijn 11 in Groningen wordt een deel van de 18-meter bussen vervangen door dubbel gelede 24-meter bussen. Omdat er meer reizigers in deze bussen mee kunnen, zijn minder versterkingsritten nodig. Ook de nieuwe 24-meter bussen zijn uitgerust met Wifi. De hybride techniek levert een vermindering van verbruik, van uitstoot en geluid (vooral bij optrekken) op. Lijn 11 wordt opgenomen in het Q-link netwerk.

26 nieuwe Qliners

Door de concentratie van reizigers op Qliner-verbindingen tussen Emmen, Groningen, Stadskanaal en Assen moeten vaak versterkingsbussen worden ingezet om alle reizigers naar hun bestemming te kunnen brengen. De inzet van grotere (15-meter) Qliners biedt 23% meer capaciteit. Daarnaast zijn de nieuwe Qliners zuiniger en schoner (Euro-VI in plaats van Euro-V). De nieuwe bussen hebben Wifi.

Inzet midi-bussen

Op een aantal lijnen rondom Winschoten is de vervoervraag laag en zijn niet de hele dag grote streekbussen nodig. Door de inzet van midibussen met een capaciteit van 35 reizigers houdt de reiziger hetzelfde vervoerproduct, terwijl de exploitatiekosten lager zijn door lagere materieel- en onderhoudslasten. De midi-bussen zijn zuiniger en schoner (Euro-VI in plaats van Euro-V).

Infrastructuur

De 15-meter Qliners en de midibussen kunnen probleemloos op de bestaande infrastructuur en bij de bestaande haltes worden ingezet. Voor de inzet van dubbelgelede bussen moet een beperkt deel van de haltes op lijn 11 worden verlengd en een tweetal bochten worden aangepast.