Inloopbijeenkomst Fietsroute Plus Groningen - Bedum 17 december › Groningen Bereikbaar

Inloopbijeenkomst Fietsroute Plus Groningen - Bedum 17 december › Groningen Bereikbaar

Inloopbijeenkomst Fietsroute Plus Groningen - Bedum 17 december

Inloopbijeenkomst Fietsroute Plus Groningen - Bedum 17 december

07 december
Tijdens de bijeenkomst zijn medewerkers van de provincie aanwezig om uitleg te geven over de plannen en vragen te beantwoorden. Ook zijn er diverse kaarten te zien die inzicht geven in de werkzaamheden. Deze gaan in de tweede week van januari 2013 van start en duren tot eind 2013.

Verbeteren fietspad

De voorbereidingen voor de aanleg van de Fietsroute Plus tussen Groningen en Bedum zijn zo goed als afgerond. Het fietspad tussen Bedum en Groningen wordt aangepakt, omdat het een van de vijf meest onveilige fietspaden in onze provincie is. Het fietspad is op grote delen erg smal, het ligt dicht op de weg en de verharding is vaak oncomfortabel. De vernieuwde Fietsroute Plus komt te lopen langs de Groningerweg: tussen Bedum en de oprit naar de N46 aan de westkant van de Groningerweg en tussen de oprit van de N46 en de Boterdiepsbrug in Groningen aan de oostkant van de Groningerweg. Bij de oprit naar de N46 is inmiddels een rotonde aangelegd, waar de fietsers de Groningerweg op een veilige manier kunnen oversteken. Het fietspad wordt 3,5 meter breed, van beton en komt op de meeste plekken op 6 meter van de weg te liggen. Hierdoor hebben fietsers minder last van het autoverkeer.

Beschutting

Bij het ontwikkelen van de Fietsroute Plus is ook aandacht besteed aan verlichting, beschutting en schuilmogelijkheden. Bij de rotonde Waldadrift in Bedum wordt een schuilplek gerealiseerd. Op verschillende plekken langs het tracé komt beschutting in de vorm van struiken/bosjes. De kruisingen worden verlicht met lage (duurzame) lichtmasten en in bochten komt, waar nodig, begeleidende verlichting in het wegdek.

Fietsroute Plus

Een Fietsroute Plus is een fietspad dat breder en comfortabeler is dan een gewoon fietspad. Door de aanleg van deze fietsroutes moet het fietsen prettiger en veiliger worden, waardoor op afstanden tot vijftien kilometer meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto.