Bussen naar zuidzijde Hoofdstation Groningen › Groningen Bereikbaar

Bussen naar zuidzijde Hoofdstation Groningen › Groningen Bereikbaar

Bussen naar zuidzijde Hoofdstation Groningen

Bussen naar zuidzijde Hoofdstation Groningen

02 november

De gemeenteraad ontving vandaag van het college van B&W een voorstel voor de verplaatsing van het huidige busstation. Op de huidige plek aan de noordzijde is te weinig ruimte om de groei van het aantal busreizigers in de toekomst op te vangen. Bovendien levert verplaatsing een groot aantal voordelen. Naar verwachting kan het busstation vanaf 2021 in gebruik worden genomen.

 

 

Met de verplaatsing kan aan de zuidzijde van het Hoofdstation een efficiënt en toegankelijk busstation worden gerealiseerd. De ruimte aan de noordzijde is te beperkt om verdere groei van het aantal reizigers mogelijk te maken. Dit aantal neemt naar verwachting nog toe en daar komt bij dat de bussen ook steeds langer worden. Het huidige busstation aan de noordzijde is bovendien slecht toegankelijk voor mindervaliden, de bushaltes zijn te klein om de vele reizigers te herbergen en de verkeerssituatie op de Stationsweg ter hoogte van de Werkmanbrug is zeer complex, waardoor vaak onveilige situaties ontstaan. Een busstation aan de zuidzijde kent deze nadelen niet. 

Eén gestrekt busstation

Al in 2014 nam de gemeenteraad het besluit zes haltes aan de zuidzijde van het Hoofdstation te maken. Deze bushaltes zijn bedoeld voor de bussen die vanuit het westen komen. Als de gemeenteraad akkoord gaat met het verplaatsen van het gehele busstation, wordt het aantal haltes aan de zuidzijde uitgebreid tot een volwaardig busstation. In combinatie met de geplande busonderdoorgang en de reizigerspassage onder het Hoofdstation door, wordt het mogelijk één lang ‘gestrekt’ busstation te realiseren. ‘Gestrekt’ houdt in dat alle bussen aan een lang busperron halteren. Een van de grote voordelen hiervan is dat de busreizigers de busbaan niet meer hoeven over te steken, maar net als treinreizigers gebruik kunne maken van de reizigerstunnel. Zo wordt samen met de verbouwing van de treinperrons één OV-knoop gerealiseerd, waar in de toekomst zowel de bus- als treinreiziger terecht kan voor zijn of haar reis met het openbaar vervoer. 

Bron: Groningen Spoorzone